Floris

Nieuwe boost voor een award-winning bier

Dat maakt het ook almaar moeilijker om eruit te springen. Nochtans heeft Floris daar alle kwaliteiten voor. Huyghe koos witbier als basis, en voegde daar naast fruit ook smaakmakers als koriander, sinaasappelzeste of curaçao aan toe. Dat levert een uniek en nog altijd vernieuwend smaakpalet op. Bovendien is het gamma een stuk uitgebreider dan andere merken. Floris sleepte daarmee al verschillende prijzen in de wacht en verdient dus een hernieuwde plaats in de spotlights. Tijd voor een restyling.

Comith voerde een concurrentieanalyse uit en deelde de markt op in drie stijlen: klassiek, modern en vintage. Welke richting zal de meeste vruchten afwerpen voor Floris? We deden een uitgebreide stijloefening met drie verschillende ontwerpers, en al snel werd duidelijk dat het vintage zou worden: strak en trendy zoals het een fris en modern bier past, met hints naar de rijke traditie van de brouwerij die al sinds 1654 bestaat.

Eens de basis gelegd, begon het nog maar pas. Illustraties voor elk van de (momenteel) 10 varianten in een uniforme retrostijl, bijpassende kleuren binnen dezelfde kleurenfamilie … En dan frontlabels, backlabels en halslabels, kroonkurken, glas, bierviltjes, tafelkaarten, tapruiters en vintage aluminium borden. We ondersteunden Brouwerij Huyghe met een designpakket dat al even uitgebreid is als de variatie aan smaken.

Sinds het voorjaar van 2021 staat de nieuwe Floris in de winkelrekken. Een half jaar later was de omzet al met een vijfde gestegen. Een belangrijk deel van de productie is bestemd voor export (o.a. Zuid- en Oost-Europa, maar ook Azië en de VS).